04-06-19
562

Afvallen of simpelweg gezonder leven...

Blog - 22 september 2020

Wat als je de doelstelling afvallen omdraait in simpelweg gezonder leven? Afvallen gaat meer om het ‘plaatje’, cosmetisch, visueel, oftewel de buitenkant. Je houdt je bezig met de kilo’s, maar hey, dat is slechts een getal en het zegt niets over hoe jij je voelt...

Gezonder leven zou kunnen betekenen dat je je richt op het aanpassen van je leefstijl en zorg draagt voor je lichaam, want dat verdient het! Hoe zou het zijn als je de focus verlegt naar de binnenkant door een juiste balans te creëren in beweging, voeding, mindset en motivatie. Iets vormen dat bij jou past, waar je ‘happy’ mee bent, lekker in je vel en je fitter en energieker voelt. Is dat niet veel waardevoller dan enkel te willen afvallen? Het is geen abracadabra, maar logisch nadenken en bewust je keuzes maken. De wil om iets te veranderen en daarvoor hoef je vaak niet eens drastisch je leefpatroon om te gooien.

Een manier om te kijken naar leefstijl kan benaderd worden vanuit de volgende pijlers:

  • Training/beweging
  • Voeding
  • Herstel/rust en ontspanning
  • Motivatie

 

Training/beweging

Voor de (fanatieke) sporters onder ons… We hoeven jullie niet uit te leggen hoe een fijne workout je een enorme ‘energyboost’ kan geven. Als fanatieke sporter kan je er wellicht motivatie uithalen om gerichte doelen te stellen: bepaalde fitness skills, technieken waar je naartoe wilt werken, die je wilt verbeteren of graag zou willen leren. Je creëert er ook nieuwe trainingsprikkels mee en het kan motiverend zijn om ergens echt naartoe te werken. Leer bijvoorbeeld die handstand als onderdeel van een crossles, leer klimmen in het pegboard omdat het gewoon supertof is om dat te kunnen, of ga aan de slag met weightlifting technieken als je daar gevoel voor hebt.

Train je nog niet, maar zou je wel willen… leg de lat niet te hoog, kies iets wat je leuk vindt en waar jij comfortabel mee bent. Helaas is er nog steeds een behoorlijke groep die een drempel ervaart richting het starten van een beweegprogramma. Past een sportschool je om wat voor reden dan ook niet, er zijn zoveel andere opties! Kies bijvoorbeeld een sport die je leuk vindt, je kan altijd en iedere dag starten. Je kan er ook voor kiezen om dagelijks zonder sportclubje meer te gaan bewegen: denk aan wandelen, fietsen, hardlopen, je eigen bootcamp samenstellen, thuis trainen, omroep Max met Nederland in beweging. Het lijf is immers gemaakt om te bewegen, van oorsprong zijn we jagers en verzamelaars… dus… beweeg!

Voeding

Binnen een gezonde leefstijl heeft voeding altijd een belangrijke functie. De juiste voeding draagt bij aan je weerstand, geeft je energie en verhoogt je prestaties (fysiek en mentaal!). Bewuste keuzes maken zal je in de eerste plaats al goed op weg kunnen helpen. Stel jezelf de vraag: ‘’wat levert deze voeding op voor mij en mijn lichaam’’. Je lichaam vraagt om gezonde voeding en de juiste voedingsstoffen, zeker als je een druk leven leidt.

Neem de tijd om je maaltijd te bedenken, plan het eventueel wekelijks vooraf in. Zo kun je op een rustige manier je boodschappen zorgvuldig selecteren en maaltijden bereiden voorzien van de juiste voedingsstoffen. Vergeet de kant-en-klaar maaltijden, potjes en pakjes, maar zorg voor je lichaam. Een gezonde maaltijd bereiden met verse producten is niet moeilijk en hoeft echt niet lang te duren ;-)

Oh en… in het weekend (of een andere dag 😉) kan je best een keer een taartje eten op een verjaardag, een wijntje drinken met je partner/vrienden of lekker pannenkoeken bakken met de kinderen. Het gaat uiteindelijk om het vinden van een juiste balans en het creëren van een leefstijl die jou past, blij en blijvend is.

Herstel/rust en ontspanning

Herstel en rust na een training is belangrijk, maar ook na een drukke dag of lange werkweek! Binnenkort posten we een blog over herstel en rust en hoe je voorkomt dat je overtraind raakt… voor de fanatieke sporters, lezen dus 😊

Daarnaast is ontspanning steeds belangrijker geworden in de drukke maatschappij waarin we leven. Alles draait 24/7 door en als je dan al een keer tijd hebt om te ontspannen dan is er wel weer die smartphone die rinkelt… mail, Facebook, Whatsapp, Twitter, Instagram... Misschien maken we het onszelf ook wel een beetje te druk. Probeer je eens te bedenken waar jij ontspanning uit kan halen, neem tijd voor jezelf, even chillen, voor je uit staren, wandelen, jij en een kop koffie of thee. Af en toe een pauze is niet lui, maar quality time voor jezelf en daar heeft je lijf en mind behoefte aan.

Motivatie

Doelen behalen werkt motiverend! Zorg daarom dat wanneer je iets wilt veranderen je daarin haalbare doelstellingen stelt. Haalbaar op de korte  en lange termijn in de breedste zin van het woord. Bedenk dat je iets wilt bereiken wat duurzaam is, waar je happy mee bent en wat jou past!

GO FOR IT & HAVE FUN!

 

 

Terug naar overzicht