09-09-18
293

Fit na de zomervakantie

Blog - 22 mei 2019

Nu de zomervakantie voorbij is, de kinderen weer met school zijn gestart en je langzaam weer routine begint te krijgen in het dagelijkse leven, kan het zijn dat je een na-zomerdip ervaart. Je zit misschien laag in je energie, je voelt je wat opgeblazen van het onregelmatig eten tijdens de zomer (de ijsjes aan het strand en de wijntjes bij zonsondergang smaakten immers wel erg goed) en je ziet op tegen de eerste keer weer trainen. Het is volkomen begrijpelijk en volkomen normaal. Geen zorgen! Je lichaam is veerkrachtig en je moet het gewoon een handje helpen. Dus houd de herinneringen aan die heerlijke zomervakantie vast en volg deze eenvoudige tips om fit de herfst in te gaan!

Goede start van de dag

Begin de dag goed met een eiwitrijk en vezelrijk ontbijt. Hierdoor heb je langer een vol gevoel en houd je je bloedsuikerspiegel in balans wat ervoor zorgt dat je minder trek in zoet hebt. Denk aan een flinke kom havermout met vers fruit of een omelet met groenten op volkoren toast. Een kopje thee of koffie erbij en je bent klaar om de dag te starten!

Groen, groener, groenst

Behalve je ontbijt, is het natuurlijk ook belangrijk wat je gedurende de rest van de dag eet. Verse groenten, vooral groene, doen wonderen voor ons lichaam. Groenten zijn rijk aan vitaminen, mineralen en fytonutriënten die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen. Daarnaast zijn de vezels uit groenten ook erg fijn voor je spijsverteringskanaal. Een bakje tomaatjes, worteltjes, radijsjes en schijfjes komkommer misstaat dus niet naast je boterham met kaas. Of kook ‘s avonds wat extra groenten waarmee je de volgende dag een heerlijke koude salade maakt voor op je werk. En oja, ook niet groene groenten zijn gezond :-)

Water

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: drink voldoende water. Wat is dan voldoende? Zo’n 1,5-2 liter water per dag is het minimum, maar heb je gesport of ben je heel actief gedurende de dag, dan mag je daar gerust een paar glazen extra aan toevoegen. Leuk weetje: water is 5 minuten na het drinken alweer uit de maag, op weg naar je andere organen. Water helpt namelijk onder andere bij het ontgiften van onze lever en nieren. Wel zo fijn!

Kom in beweging

Had je voor de zomervakantie een vast sportpatroon? Pak het dan zo snel mogelijk weer op. Leg de lat niet te hoog, maar begin met één keer per week en laat je lichaam weer wennen aan het trainen. Probeer daarnaast in het dagelijks leven ook meer te bewegen: pak de fiets in plaats van de auto voor die kleine boodschapjes of geniet nog van de nazomer en doe een blokje om na het diner. Je lichaam zal je dankbaar zijn. Bovendien heb je meer kans om vast te houden aan een gezond eetplan dat je net bent begonnen. Vind je het toch lastig om weer te starten? Vraag onze trainers naar de mogelijkheden voor personal training om je op de rit te krijgen.

Laat los

Je moet ergens beginnen om weer in het ritme te komen van bewegen en gezonder eten. Het belangrijkste is dat je begint. Is er een dag dat het wat minder gaat? Accepteer het, laat het los en bedenk dat je morgen de draad weer kunt oppakken.

Onze trainers kijken er naar uit om samen met jou weer aan de slag te gaan!

Terug naar overzicht