03-01-20
125

Goede voornemens…

Blog - 21 februari 2020

Meer bewegen, afvallen, je minder druk maken en gezond leven: het zijn goede voornemens die ieder jaar terugkeren, maar… 84% houdt het niet vol en valt (snel) weer terug in het ‘oude’ patroon. Een goed voornemen kan een prima idee zijn, alhoewel je elke dag kunt starten met dat wat jij graag wilt bereiken. Wat je ook voor ogen hebt… of je daadwerkelijk het gewenste resultaat zult behalen hangt onder andere af van je (intrinsieke) motivatie, je ‘mindset’, een haalbaar plan en de juiste middelen.

Zo houd jij je goede voornemens wél vol:

1. Maak een plan en werk daarbij met korte- en lange termijn doelen. Begin met kleine stapjes (de korte termijn doelen) die je uiteindelijk naar je einddoel zullen brengen.

2. Doelen behalen werkt motiverend, leg daarom de lat niet te hoog en formuleer voor jezelf haalbare en realistische voornemens/doelen.

3. Vier de kleine behaalde successen: iedere genomen kleine stap brengt je dichterbij jouw gewenste resultaat.

4. Heb geduld en wees niet te streng voor jezelf… wanneer het even niet lukt. Accepteer het, geef jezelf wat tijd en pak vervolgens de draad weer op.

5. Verzamel inspirerende mensen om je heen die je kunnen motiveren en steunen.

 

Meer bewegen, afvallen en gezond leven?

  • Kies een trainingsvorm die bij je past. Plezier beleven is een belangrijke voorwaarde om iets vol te kunnen houden. Vind je fitness saai, probeer dan eens iets anders, zoals Crossfit, Bootcamp of HIIT. Het enthousiasme van de trainer en de motivatie van je medesporters maken het sporten een onderdeel van je sociale leven!
  • Blok de sportmomenten in je agenda en plan daaromheen je andere afspraken. Werkt dat niet? Overweeg een Personal Trainer, die kan je de gewenste ‘stok achter de deur’ bieden en je op weg helpen om van sporten een gewoonte te maken.
  • Kies voor een buddy, zodat je elkaar kunt motiveren. Ga aan de slag met je partner, vriend(in) of een collega.
  • Investeer in de juiste middelen. Volg geen diëten en gebruik geen dieetshakes, ze hebben slechts een korte-termijneffect, als er al enig effect is... Vaak raak je wat kilo’s kwijt om vervolgens toch weer aan te komen, soms nog meer dan je startgewicht. Om nog maar te zwijgen over de ingrediënten van dieetshakes.
  • Zorg voor jezelf, maak gezonde keuzes die aansluiten bij je doelstelling. Bedenk wanneer je eet, wat je eet en waarom het je eet:

- Maak verse en gezonde maaltijden voorzien van de juiste voedingswaarden.

- Laat pakjes, zakjes en kant-en-klaar links liggen, verse kruiden en specerijen kunnen heerlijk smaak geven aan je gerechten.

- Ga voor kleur op je bord en kies (vaker) voor seizoensproducten.

- Drink voldoende water, vocht heeft belangrijke functies, zo helpt het o.a. bij het ontgiften van onze lever en nieren.

- Geniet ook! En denk vooral niet in goed en fout… Neem dat taartje op een verjaardag, drink een glas wijn in het weekend, neem dat stukje chocolade bij de thee..

Define your goals and start to create a better life.

 

 

Terug naar overzicht