18-09-18
327

Krachttraining voor vrouwen

Blog - 23 augustus 2019

Krachttraining voor vetverbranding? Dames, het antwoord is ‘JA’!

Veel vrouwen denken nog steeds dat zij urenlang cardiotrainingen moeten doen op de fiets, loopband of crosstrainer om af te vallen. Krachttraining is echter effectiever dan cardiotrainingen. Krachttraining bevordert namelijk de opbouw van spiermassa. Spieren verbruiken energie dus hoe meer spiermassa, hoe hoger de stofwisseling. Daarnaast is de naverbranding van krachttraining hoger dan van een cardiotraining omdat het lichaam energie nodig heeft (dus calorieën verbruikt) om te kunnen herstellen.

En hoe zit het dan met ons buikje, love handles en kipfiletjes?

Sorry dames, plaatselijk vet verbranden bestaat niet. Functionele krachttraining voor het hele lichaam (eventueel in combinatie met cardio interval training) is de meest effectieve manier om vet te verbranden. Kort gezegd is functioneel trainen te vertalen naar het trainen van bewegingen uit het dagelijks leven zoals duwen, trekken, bukken, opstaan, roteren en traplopen.

In de fitness wordt veelal gebruik gemaakt van trainingsapparatuur waarbij spieren vaak veel geïsoleerd getraind worden. Bij functioneel trainen is het de bedoeling om zo veel mogelijk spieren tegelijkertijd te activeren. Hoe meer spieren aan het werk zijn, hoe meer energie dit kost en hoe meer calorieën we verbranden. Maak bij voorkeur dus gebruik van eigen lichaamsgewicht en losse trainingsmaterialen zoals barbells, dumbbells, kettlebells, BOSU, TRX, sandbags en medicine ballen. Zo maak je fitness afwisselender en een stuk leuker!

 Wees niet bang voor een té gespierd lijf

Een veel gehoorde angst van vrouwen om te starten met krachttraining is het krijgen van een té gespierd lichaam. Angst is echter niet nodig want vrouwen hebben veel minder testosteron in het lichaam dan mannen. Testosteron is een hormoon dat onder andere de groei van spieren stimuleert. Dat betekent dat vrouwen minder snel spiermassa opbouwen.

Conclusie

 Zoals gezegd, is het belangrijk om het hele lichaam te trainen want plaatselijk vet verbranden bestaat niet. Met een degelijk krachttrainingsprogramma kun je in 30-45 minuten benen, rug, borst en je core stability (rompspieren) trainen. Tip: train volgens het principe ‘liever falen dan halen’. Oftewel zorg ervoor dat de intensiteit hoog genoeg is. Om resultaat te behalen is het aanbevolen om 3 x per week een flink potje te zweten tijdens je workout.

 Krachttraining is dé manier om je vetpercentage te verlagen!

Wil jij een start maken met een effectief krachtprogramma? Probeer dan eens onze krachttraining op woensdag om 19.00 uur of zondag om 10.30 uur of vraag een gratis proefles Personal Training aan!

Terug naar overzicht