18-09-18
427

Oog voor diabetes

Blog - 23 augustus 2019

De drempel om te gaan sporten voor mensen met diabetes is vaak hoog. Dat is jammer, want bewegen heeft een positief effect op lichaam & geest. We geven je graag advies over hoe sporten met diabetes mogelijk is en waar je op moet letten.

Sporten met diabetes

We raden sporters met diabetes altijd aan om voor het sporten de bloedglucosewaarden te controleren: is deze boven de 8 en onder de 20 mmol/l dan kan er gesport worden. Of je extra koolhydraateenheden moet eten voor het sporten of minder glucose verlagende middelen (insuline) moet nemen, is afhankelijk van verschillende factoren en dient per individu bekeken te worden. Ook na het sporten is het belangrijk om de glucosewaarden te controleren. Voor het herstelproces na lichamelijke belasting zal glucose onttrokken worden aan het bloed, waardoor de glucosespiegel zal dalen. Met name de eerste twee uur zijn belangrijk, maar de toegenomen insulinegevoeligheid kan nog 24-48 uur aanhouden. Extra controle achteraf dus om een hypo te voorkomen. 

Onlangs hebben wij scholing gevolgd via Diabetes Vereniging Nederland, wat ons het predicaat ‘Oog voor Diabetes’ geeft. We hopen met dit keurmerk de drempel te verlagen voor diabetes patiënten en willen graag een veilige omgeving creëren om ook sporten voor deze groep mogelijk te maken. Of je nu kiest voor Personal Training, Small Group Training of groepslessen, ons team zorgt ervoor dat je als diabetes patiënt veilig en verantwoord aan de slag kan. We plannen altijd een vrijblijvend intakegesprek met je in, om samen te bekijken hoe je het best een start kunt maken met een beweegprogramma. Punten waar je tegenaan loopt of de angsten die je ervaart proberen we (voor zover mogelijk) bij je weg te nemen.

Ons stappenplan om te starten met sporten

  1. Tijdens een intakegesprek bespreken we jouw doelen en bekijken we welke vorm van sporten voor jou geschikt is en nog belangrijker: wat jij leuk vindt!
  2. Hierna volgt een proefsessie, zodat je kennismaakt met onze manier van werken en trainen.
  3. Vervolgens stellen we samen een persoonlijk plan op om je op een veilige en verantwoorde manier te kunnen laten trainen.
  4. We evalueren regelmatig samen. Je trainer is jouw aanspreekpunt en zal je volledig begeleiden en coachen.

 Vergeet niet: er zijn topsporters met diabetes. Laat het je niet weerhouden van sport, want sporten is voor iedereen!

 Voor meer informatie of een vrijblijvend intakegesprek, meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Terug naar overzicht