03-01-20
254

Self Myofascial Release: ingewikkelde term, maar dat is het niet

Blog - 22 september 2020

Benieuwd naar foamrollen en heb je je vaak afgevraagd waar zo’n ‘rol’ die je in de sportclub ziet staan nu precies voor is? Het gaat hier om SMR, oftewel Self Myofascial Release.

Wat is SMR?

SMR een massagetechniek die je op je eigen lichaam toepast, bedoeld om ‘triggerpoints’ (knopen in spieren) weer te laten ontspannen en zo je mobiliteit (beweeglijkheid) en flexibiliteit te verbeteren en/of te optimaliseren. Triggerpoints kunnen ontstaan in verschillende situaties waarin spieren op een onprettige manier worden gebruikt, zoals bij langdurig statische belasting, verkeerde houding, verkeerd tillen, onverwachte beweging etc.. Deze triggerpoints kunnen je flexibiliteit en mobiliteit in de weg gaan zitten en dat kan weer leiden tot of een mede oorzaak zijn van disblans van de actieve spieren tijdens beweging. 

 

Inzicht in disbalans

Door middel van een bewegingsassessment kun je een goed beeld krijgen van mogelijke over- en onderactieve spieren. Het zijn met name de overactieve spieren waarbij SMR toegepast wordt. Deze spieren staan als het ware ‘te veel onder spanning’ en die willen we laten ontspannen. Wanneer de spieren meer de normale spierspanning hebben, zal dit bijdragen aan een betere flexibiliteit en mobiliteit wat helpt naar het toewerken van een goede Range Of Motion (bewegingsuitslag).

 

Het toepassen van SMR

Om SMR toe te passen gebruik je een daarvoor ontworpen foamrol en/of een lacross bal/massageballetje. Voor een foamrol wordt vaak gekozen bij triggerpoints in de grotere lichaamsregio’s en voor mobiliteitsverbetering van de boven rug. Wil je preciezer te werk gaan, omdat je op een klein en moeilijk te bereiken plek last hebt, dan kun je een lacrossebal/massageballetje gebruiken.

Na het foamrollen doe je de rest van je normale warming up, bestaande uit dynamische stretch- en spieractivatie oefeningen om de spieren verder los te maken en om de doorbloeding te stimuleren. De dynamische stretchoefeningen brengen je tevens van rust- naar prestatieniveau doordat ze de hartslag licht verhogen. Je kunt het foamrollen ook toepassen na je training om de opgebouwde spierspanning na het trainen te verlagen. Houd wel goed je techniek in de gaten met foamrollen:

  • Zorg voor een juiste houding en uitvoering;
  • Pak alle punten aan en niet alleen het zogenaamde ‘probleem gebied’ (je kan hier echter wel meer het accent op leggen);
  • De druk die je geeft bij het foamrollen bouw je voorzichtig op;
  • Rollen in verschillende richtingen is gewenst, omdat het beweegsysteem hierom vraagt.

 

Wanneer kies je er niet voor om te (blijven) foamrollen?

In sommige gevallen kan het zijn dat zelf foamrollen de stijfheid of pijnlijke plek niet genoeg vermindert. Vraag dan altijd in eerste instantie hulp aan je trainer of die jou hierbij advies kan geven om het beter te doen of dat je eventueel wat extra hulp nodig hebt. Zo kan je bijvoorbeeld een sessie bij een sportmasseur overwegen of in de ernstigere gevallen van beperking en pijn kan een fysiotherapeut de meest geschikte optie zijn (vraag eventueel de trainers naar een geschikte fysiotherapeut voor jou). Een sportmasseur kan gericht de stijfheid in jouw lichaam behandelen/losmaken en je hierbij ook adviseren wat je nog beter kan doen om het zelf los te houden. Sportmassage richt zich op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren, waardoor afvalstoffen in de spieren sneller afgevoerd worden en herstel bevorderd wordt. Het “losmaken” van de juiste spieren kan ook direct kracht en stabiliteit positief beïnvloeden wanneer spieren (meestal ongemerkt) verstijfd/verkrampt zijn. Hierdoor kan de spierfunctie weer optimaal gebruikt worden. Sportmassage kan daardoor bijdragen aan een beter functioneren tijdens trainingen bij zowel mensen met als zonder klachten. Ook sportmassage is bij ons mogelijk (informeer hiernaar bij je trainer of stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

 

Vragen naar aanleiding van dit blog of meer weten over SMR? Mail ons gerust.

 

Terug naar overzicht