24-10-21
731
Sam Personal Training blog

Pompoenlasagne

Voeding - 17 augustus 2022
Heerlijk verwarmend en passend bij het seizoen, deze lasagne met een veelzijdig ingrediënt: pompoen! (Tip: ga voor een biologische pompoen, die hoef je niet te schillen.) En met een verrassende vervanger voor bechamelsaus: hüttenkäse.

Geen supersnel recept, maar zeker de moeite waard. Het is een lasagne voor ongeveer 6 personen, maar je kunt hem ook prima invriezen.

Ingrediënten:
– grote (biologische) flespompoen
– 1 el komijnzaad
– 4 tenen knoflook
– Spaanse peper
– 1 el olijfolie
– 2 el balsamico-azijn
– 2 blikken gepelde tomaten
– 200 gr bladspinazie
– 30 gr Parmezaanse kaas (geraspt)
– 250 gr volkoren lasagnevellen
– 400 gr hüttenkäse
– 100 ml halfvolle melk
- Zonnebloempitten

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Snijd de pompoen doormidden (voorzichtig!). Verwijder de zaadjes en snijd de helften (met schil) in plakjes van zo'n 1 cm dik. .
Leg de plakjes op de bakplaat, strooi er komijn en wat peper & zout over, en zet 50 minuten in de oven, totdat ze zacht zijn.

Pel de knoflook, ontdoe de rode peper van zijn zaadjes en snijd ze fijn. Bak ze samen met 1 el olijfolie in een grote pan op matig-hoog vuur voor zo'n 3 min. en voeg dan de balsamico en de tomaten toe. Maak de tomaten wat fijner met je spatel en giet er een blikje water bij. Laat dit 15 tot 20 min. zacht pruttelen tot het een dikke saus is en breng hem op smaak met peper & zout.

Giet 1/3 van de saus in een ingevette ovenschaal. Daarna een laagje spinazie, een laagje pompoen en dan de lasagnevellen. Herhaal dit en eindig met lasagnebladen.

Meng de hüttenkäse met de melk en een beetje peper & zout en schep het mengsel op de lasagnebladen. Strooi de resterende parmezaan en de zonnebloempitten erover en zet de lasagne 45 minuten in de oven tot hij goudbruin is en pruttelt.

Al honger gekregen? Eet smakelijk!
Deel dit artikel via:
Terug naar overzicht